sobota, 21 stycznia 2012

Biznes plan - potrzebny czy nie?

Tak jak mówiliśmy w pierwszym poście, dziś zajmiemy się omówieniem tematu bardzo często spotykanego przy otwieraniu wszelkiego rodzaju działalności. Czym jest właściwie ten biznes plan i do czego on jest potrzebny? A może jest zbędny, tylko wszyscy do niego zmuszają, żebyśmy tracili cenny czas i pieniądze. Za chwilę dowiemy się ile prawdy jest w historiach o przydatności i niezbędności tego czasochłonnego aspektu w początkach naszych działań na rynku.

Zdecydowana większość doradców biznesowych zleci na samym początku napisanie planu działań, jakie chcecie wykonać w związku z podjęciem prowadzenia firmy na własny rachunek. Będziecie musieli rozpisać za i przeciw pomysłu, zrobić wstępny kosztorys, kalkulację oraz (to najważniejsze) rozpisać projekt działań krok po kroku.
Jak wielce jest to wszystko niezbędne i pomocne? Biznes plan może okazać się wyjątkowo przydatny szczególnie wtedy, gdy po raz pierwszy mamy do czynienia z zakładaniem interesu. Nie znaczy to oczywiście, że doświadczeni ludzie branży nie mogą z niego skorzystać. Wręcz przeciwnie. Po pierwszych kontaktach z planem, przy zakładaniu kolejnych firm lub rozbudowie już istniejącej działalności chętnie sięgają do planu. Dzięki niemu zorientujemy się jakie szanse na zaistnienie mamy i czy całe przedsięwzięcie warte jest zachodu. Pomoże również w realizacji założeń punkt po punkcie bez niespodzianek i niemiłych zaskoczeń. Wiele osób zapyta "Po co mi to? Przecież doskonale wiem co chcę zrobić". Nie róbcie takiego błędu! Najgorsze co można zrobić to całkowicie i bezgranicznie zaufać naszej niezawodnej pamięci. I choćbyś pamiętał treść uwagi z dzienniczka z drugiej klasy w podstawówce i wyniki każdego meczu w ekstraklasie, to nie ufaj pamięci!!! Możesz być odporny na stres i świetnie dogadywać się z obcymi ludźmi, ale może przyjść taki moment, że zapomnisz jak się nazywasz. Ponadto ludzie, z którymi przyjdzie ci pracować (inwestorzy, wspólnicy itd) zwracają uwagę na to, czy jesteś zdecydowanym i konkretnym gościem, czy też gubisz się we własnych wypowiedziach, a odnalezienie istotnych informacji jest dla ciebie wyzwaniem niczym odnalezienie samej Atlantydy. Dużo szacunku zyskasz, jeśli rozmawiając z kimś o planach biznesu w chwili zapomnienia wyjmiesz swój plan i upewnisz się co do kwestii nim ją wypowiesz. Wtedy rozmówca widzi, że zależy ci na pomyślności przedsięwzięcia i że każdy detal masz dopracowany (po to jest biznes plan w końcu).
Czy więc warto pisać ten cały biznes plan? Myślę, że tekst powinien rozwiać wątpliwości. Jeśli jednak znalazł się wśród was ktoś, kto głowę w pełni ma zajętą planowaniem otworzenia działalności i nie do końca dociera wszystko, co się do niego mówi - podpowiadam: TAK!!! Piszcie prawidłowe biznes plany choćby miały zająć dwa miesiące czasu. Lepiej opóźnić start niż przyspieszyć metę.

Ponieważ temat jest bardzo obszerny, podzieliłem go na części. Na dziś tyle wystarczy, a w kolejnym poście zajmę się omówieniem podstawowych błędów podczas pisania biznes planu, żebyście ich również nie popełnili. Zapraszam więc do odwiedzania bloga, kolejna notka już niebawem.

2 komentarze:

  1. dzięki i czekam na wiecej pozdrawiam michał

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli chodzi o mnie, dla usystematyzowania własnej wizji napisałem Business Model Canvas, ot, taki skrócony biznesplan. Następnie, po zgromadzeniu ustalonego kapitału założyłem działalność. Jedyny kłopot jaki na tym etapie miałem to wniosek ceidg 1, ale z tym możemy sobie poradzić z pomocą odpowiedniego generatora. Z góry wiedziałem, że mogę mieć problem z samodzielnym prowadzeniem księgowości. Dlatego też skorzystałem od razu z usług biura rachunkowego online.

    OdpowiedzUsuń